سرپرست مركز مالكیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاك كشور:
هر ۵ دقیقه یک پرونده ثبت علامت تجاری و هر ۵۰ دقیقه یک پرونده ثبت اختراع تشکیل می شود
به گزارش علم عدل، سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: هر ۵ دقیقه یک پرونده ثبت علامت تجاری و هر ۵۰ دقیقه یک پرونده ثبت اختراع و هر ۷۰ دقیقه هم یک پرونده ثبت طرح صنعتی در مرکز مالکیت معنوی تشکیل می شود.
سیامک اسلامی در گفتگو با ایسنا، در رابطه با ملاک تشخیص اختراع اظهار داشت: مالکیت فکری در کشور ما با علامت تجاری شروع شده است و دارای دو بخش مهم یکی مالکیت صنعتی و دیگری مالکیت ادبی و هنری است. بخش اول که مالکیت صنعتی است قدمت صدساله در کشور دارد و در کشور ما به خوبی پیشرفت کرده است به علت اینکه در قسمت اول به لحاظ الحاق به معاهدات بین الملل به خوبی پیشرفت کرده ایم. کشور ما در حوزه مالکیت صنعتی عضو ۹ معاهده بین المللی شده است ولی در حوزه مالکیت ادبی و هنری، عضو معاهدات بین المللی نیستیم.
سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: هر ۵ دقیقه یک پرونده ثبت علامت تجاری و هر ۵۰ دقیقه یک پرونده ثبت اختراع و هر ۷۰ دقیقه هم یک پرونده ثبت طرح صنعتی در مرکز مالکیت معنوی تشکیل می شود. کلیه پرونده های یاد شده به شکل شکلی و ماهوی مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت انطباق با قوانین و مقررات ثبت می شوند.
سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تکیه بر این که باید اختراع پذیری را بالا ببریم، اظهار داشت: کشور ما معادن زیادی دارد. مهم اینست که قابلیت استخراج معادن خویش را بالا ببریم. یکی از جاهای مهم اختراع پذیری اینست که مراجع علمی و فنی ما اصول را بدانند. چند سالی است که عملاً دوره های تخصصی را در حوزه علایم تجاری و هم طرح های صنعتی و اختراعات را برگزار کردیم. دوره های ما شامل پایه و مقدماتی و متوسط و پیشرفته است. دانشگاه ها و مراکز علمی و فنی و پارک های علم و فناوری استقبال خوبی از این مورد کردند و به شکل میانگین هر هفته مدرسان حوزه اختراع در یک نقطه کشور حضور دارند و آموزش های لازم را ارائه می دهند.
اسلامی افزود: ابداعات باید سه شرط شامل جدید و بدیع بودن و قابلیت تولید صنعتی را داشته باشد. زمانیکه اختراع ثبت می شود و گواهی نامه ثبت می گیرد اصطلاحا به آن Patent می گوییم. آموزش نخستین و مهم ترین گام برای اینست که ما بتوانیم فرهنگ اختراع را گسترش دهیم و باید روش های اختراع را ترویج دهیم. باید دانشگاه ها حتما یکی از واحدهای درسی را تحت عنوان توانمندسازی حوزه اختراع درنظر بگیرند؛ بخصوص در رشته های در رابطه با فنی و حوزه های مهندسی و پزشکی و زیست شناسی. ما باید فرایند تجاری سازی اختراعات را تسهیل نماییم چونکه زمانی می توانیم موفق باشیم که شانس ثبت اختراع را بالا ببریم اما شرط کافی اینست که گواهی نامه های اختراع که ثبت شده تجاری سازی شود.
وی با اشاره به اینکه قانون پشتیبانی از مالکیت صنعتی مصوب ۱۴۰۳ بسیار مهم می باشد، اظهار داشت: این قانون ۵ آئین نامه اجرایی دارد که ۳ آئین نامه آن مصوب رئیس قوه قضاییه و دو آئین نامه دیگر مصوب هیئت وزیران است. ما درحال تدوین اصلی ترین آئین نامه این قانون هستیم و برای این مورد با دانشگاه ها و اتاق بازرگانی ارتباط داریم. این قانون، آئین نامه مهمی به نام آئین نامه تجاری سازی اختراعات ثبت شده دارد. ما در این آئین نامه فرآیندی را پیشبینی می نماییم با همکاری وزارت صمت و سایر دستگاههای متولی بتوانیم حلقه تجاری سازی اختراعات را مورد حمایت قرار دهیم.
سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: قانون جدید پشتیبانی از مالکیت صنعتی چندین تاسیس جدید در کشور دارد و نخستین مبحث اینست که مقرر است ظرف سه سال ارزیابی ماهوی اختراعات هم وارد مرکز مالکیت معنوی شود. تا پیش از ۱۳۸۶ کسی که می خواست در ایران اختراع ثبت کند، کافی بود آگهی اش را در روزنامه رسمی منتشر کند. از سال ۸۶ به بعد ارزیابی ماهوی هم به آن افزوده شد ولی با عنایت به ظرفیتهای علم و فناوری این امر را به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی واگذار کردیم. اتفاقی که در قانون جدید رخ داده است و باید ظرف سه سال آنرا به منصه ظهور برسانیم اینست که ارزیابی ماهوی هم باید مرکز مالکیت معنوی انجام دهد؛ ازاین رو ما برنامه جذب گسترده برای ارزیابی اختراعات داریم. کار مهم دیگر تاسیس کارگزاری هاست. حالا ما یک سری مجوزهای نظارت در حوزه مالکیت فکری اعطا کردیم که در حوزه اختراع، مقدمات پرونده را آماده کنند. فرضا یک نفر مخترع است ولی شاید نتواند خوب صحبت کند و نمی تواند ایده اش را به خوبی روی کاغذ بیاورد؛ در اینجا کارگزاری ها به آماده سازی یک پرونده خوب کمک می کنند.
اسلامی افزود: مبحث دیگر بحث حفظ اسرار تجاری است که در قانون تعریف شده و ضمانت اجرای آن هم آمده است و دایره وسیعی از اطلاعات شماره مشتریان جزو اسرار تجاری به حساب می آید و نقشه ها و نمودارها و مباحثی که در کشور هست و در دادگاه ها محل نزاع است، افشای اسرار تجاری بدون مجوز است که قانون نگاه ویژه ای به آن داشته است.
وی اضافه کرد: ما باید اختراع کردن و آموزش اختراع را نه تنها از دانشگاه ها بلکه از مهدکودک ها و کودکستان ها آموزش دهیم. در اتحادیه اروپا برای حقوق مالکیت فکری از سه سالگی دوره های آموزشی دارند. ما هم باید بتوانیم با بازی های ساده، کودکان را با مفاهیم مالکیت فکری و حقوق آشنا کنیم؛ ازاین رو نخستین هدف گذاری ما باید مدارس باشد و در صف اول مدارس ما مدارس سمپاد هستند که برنامه های خاصی هم برای مدارس تیزهوشان داریم.
اسلامی با طرح این سوال که چرا نشانه های جغرافیایی اهمیت دارد؟ اظهار داشت: نشانه های جغرافیایی تداعی فرهنگ و جغرافیا و اقلیم و سنت ما است و خوشبختانه در این آیتم ها پیشرفته هستیم مثل فرش قم یا زعفران گلستان و....
وی اضافه کرد: اگر می خواهید در حوزه علایم تجاری، خدمتی را ارائه دهید مثل خبرنگاری، مجری گری یا تولید کارگاه و... راه بیندازید، باید وارد سیستم طبقه بندی بین المللی(نیس) شوید که دولت ما به این معاهده بین المللی پیوسته است. تمام کالاها و خدمات جهان در ۴۵ طبقه قرار می گیرد. طبقه یک تا ۳۴ کالامحور و طبقه ۳۵ تا ۴۵ خدمت محور است که شامل ۱۰۰ هزار نوع کالا و خدمت می شود. مثلاً یک نفر تولیدکننده بستنی است یا یک نفر گل آرا و دیگری قاضی یا مجری و... است؛ بنابراین ما بدلیل این که سیستم هایمان مطابق با سیستم های وایپو(سازمان جهانی مالکیت فکری) است، طبقه بندی مشاغل خانگی نداریم.
وی با یادآوری این که قبلا مشاغل خانگی نمی توانستند مدارک مشخصی ارائه دهند؛ بخصوص جاهایی که در حوزه های حقوق مصرف کننده است، اظهار داشت: فرضا یک نفر می خواهد در منزلش کیک یا محصولی تولید نماید یا سیستم در رابطه با گاز یا گرمایش یا الکتریسته تولید نماید، باید حتما از مراجع متولی مجوز داشته باشد. مثلاً فردی که می خواهد محصولی را در رابطه با بدن انسان تولید نماید، حتما باید از سازمان غذا و دارو مجوز بگیرد یا اگر فردی می خواهد در ارتباط با سیستم های در رابطه با ایمنی، کاری انجام دهد باید از سازمان استاندارد مجوز داشته باشد، اگر فردی هم می خواهد قطعه ای را در ارتباط با بخاری گازی تولید نماید باید مجوز سازمان استاندارد را داشته باشد. به طور کلی اگر متقاضیان این موارد را رعایت نمایند میتوان اظهار داشت که بیشتر از ۷۰ تا ۸۰ درصد مشاغل خانگی مشمول دریافت علامت تجاری خواهند شد. به صورت کلی درخواست ثبت علایم تجاری از جانب مشاغل خانگی نسبتا قابل توجه بوده است.
اسلامی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات ما، کارهای اجرایی و ثبت و حمایت حقوقی از دارندگان فکری است، اظهار داشت: یک قسمت از کار ما امور بین الملل است و قسمتی از کار ما آموزش تخصصی است و بخشی از کار ما هم آموزش عمومی یعنی ترویج حقوق مالکیت فکری است. این که بسامد این کار در مشاغل خانگی به چه نحو جلو برود، بستگی به عملکرد ما و رسانه ها دارد و منوط به اینست که چقدر بتوانیم مفاهیم در ارتباط با وابستگی رونق کسب وکارهای خانگی به علائم تجاری را به زبان ساده تفهیم کنیم؛ البته برنامه هایی را در این حوزه آغاز کردیم که در رسانه های دیداری و شنیداری به زبان ساده اصول مالکیت فکری بخصوص حوزه علایم تجاری را شرح دهیم تا کسی که می خواهد مشاغل خانگی راه اندازی کند بداند که از ابتدا باید به فکر ثبت علایم تجاری هم باشد.
اسلامی در رابطه با آموزش به مردم برای ثبت علایم تجاری کسب وکارهای خانگی اظهار داشت: یک بخش عمده آموزش ما سامانه مرکز مالکیت معنوی است. ۱۲ سال است که پرونده فیزیکی در مرکز مالکیت معنوی نداریم. همه پرونده ها به شکل الکترونیکی است و فقط کافی است که متقاضی در موتور جستجوگر گوگل، عنوان مرکز مالکیت معنوی را وارد کند و بعد وارد سامانه شود. بخش عمده در ارتباط با مراحل مختلف کار ما در چارچوب کلیپ های تصویری و نوشتاری در سامانه موجود است. البته این امر کفایت نمی کند و امکان دارد که صاحبان مشاغل خانگی به لحاظ سطح دانشی که دارند نتوانند با آن ارتباط بگیرند؛ بنابراین ما همزمان یک سری مطالب را به شکل منظم در رسانه ها ارائه می دهیم. مثلاً امکان دارد فردی در سیستان و بلوچستان که سوزن دوزی را انجام می دهد، نداند که اگر بتواند این سوزن دوزی را با یک علامت تجاری پیوند دهد؛ میتواند آینده کاری خویش را متحول کند بنابراین رسانه ها باید در این حوزه به ما کمک کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب