معاون آموزشی وزارت علوم:
ارزیابی دانشجویان در طول ترم در دستور كار دانشگاه ها قرار گیرد
به گزارش علم عدل معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: نیاز است ارزیابی دانشجویان در طول ترم صورت گیرد كه در ترم گذشته به این مورد كمتر توجه شد.
به گزارش علم عدل به نقل از وزارت علوم، علی خاکی صدیق در همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید -۱۹ که به صورت مجازی برگزارشد، تصریح کرد: در آموزش عالی احتیاج به بازبینی قوانین آموزشی، انعطاف پذیری در قوانین آموزشی و استفاده از شیوه های نوین در آموزش هستیم.
وی با اشاره به اینکه بحران کرونا می تواند تبدیل به فرصت شود و دانشگاه ها دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب کنند، افزود: نظام آموزشی قبل از بحران کرونا و ورود به آموزش مجازی بسیار غیرقابل انعطاف و به شدت سنتی بود و تمایل به تغییر هم یا دیده نمی شد یا بسیار کند بود.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: طبق سئوالی که یونسکو از تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از سراسر دنیا کرد در خصوص اینکه آیا کرونا دانشگاه شما را تحت تاثیر قرار داده است یا خیر؟ فقط یک دانشگاه در آفریقا اعلام نمود که تحت تأثیر کرونا قرار نگرفته است.
خاکی صدیق در ادامه اظهار داشت: ۱۰ درصد دانشگاه ها اعلام نموده بودند تحت تأثیر کرونا هستند، ولی دانشگاه را باز نگه داشته اند، ۳۰ درصد اعلام نموده بودند که دانشگاه نیمه باز است و ۵۹ درصد تمام فعالیتهای خویش را تعطیل کرده بودند. همینطور ۶۷ درصد اعلام نمودند که ما آموزش مجازی را دنبال کرده ایم.
وی با یادآوری اینکه دانشگاه های ایران جزو گروهی است که آموزش مجازی را دنبال کرده است، تصریح کرد: نیاز است صدمه های ناشی از کرونا را به حداقل برسانیم، کاستی ها را جبران نماییم، دانشگاه ها را به سمت آموزش مجازی سوق دهیم و تداوم آموزش مجازی را در صورت ادامه بحران کرونا در دستور کار قرار دهیم.
خاکی صدیق افزود: در زمان بحران کرونا با عنایت به شرایط، اختیاراتی به دانشگاه ها داده شد و دانشگاه ها تفویض اختیار شدند و هر کدام از آنها نسبت به امکانات، بافت فرهنگی و جمعیت نسبت به آموزش مجازی تصمیم گیری کردند چونکه نمی توان با یک نسخه واحد درمورد این تعداد موسسه آموزشی تصمیم گیری نماییم.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: آموزش مجازی در دوران کرونا یک کار تیمی بود که همه توانستیم به خوبی آنرا انجام دهیم. همینطور در حوزه امتحانات هم دانشگاه ها خیلی خوب عمل شد. در سال تحصیلی آینده، محوریت با آموزش الکترونیکی است که تلفیقی از مجازی و حضوری یا به صورت کلی مجازی است و امکان آموزش حضوری وجود ندارد.
خاکی صدیق خاطرنشان کرد: با عنایت به تجربه ۶ ماهه؛ سه اقدام را باید انجام دهیم اینکه بعد از عبور از بحران کرونا، یادگیری الکترونیکی و آموزش ترکیبی را در آموزش عالی تدوین نماییم و به سمت آموزش الکترونیکی به طور گسترده تر با عرضه مدرک رسمی برویم. همینطور در دوره های خاص حرفه ای یادگیری الکترونیکی را وارد نماییم.
وی به چالش هایی که در آینده پیش روی آموزش مجازی است، اشاره نمود و اظهار داشت: انتظار می رود کیفیت آموزش مجازی افزایش پیدا کند و بخشی از آن مثل دسترسی به اینترنت توسط نهاد مربوطه تقویت شود. همینطور عرضه مطالب و محتواهای خوب و تعاملی که در بستر الکترونیکی صورت می گیرد، کیفیت بهتری داشته باشد و در نهایت نیاز است عملکرد دانشگاه ها در آموزش مجازی ارزیابی شود.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: نیاز است ارزیابی دانشجویان در طول ترم صورت گیرد که در ترم گذشته به این مورد کمتر توجه شد، چالش دیگر اینکه جذب دانشجویان بین المللی بر بستر آموزش الکترونیکی است که یکی از موضوعات مهم در زمینه اقتصاد آموزش در دنیا است و ما نباید از این مورد غافل شویم؛ چونکه کرونا می تواند تبدیل به فرصت شود که دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب نماییم.
همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید -۱۹ با مشارکت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجمن علمی یادگیری الکترونیکی و به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از ۲۱ تا ۲۳ مردادماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار می گردد.
گفتنی است افتتاحیه این همایش با حضور دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر رئیس کارگروه آموزش عالی در دوران کرونا، دکتر فرهاد یزدان دوست رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ناصر مزینی دبیر علمی همایش و علی اکبر صفوی رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران برگزار گردید.
منبع: علم عدل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب