كاظمی فرد:
استعلام اموال و دارایی ها طی ۴ دقیقه امکان پذیر شد
به گزارش علم عدل، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از کاهش زمان استعلام اموال و دارایی ها از ۴۰۰ روز به ۴ دقیقه اطلاع داد.
به گزارش علم عدل به نقل از مهر، محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت اجرای سند تحول قضایی اظهار داشت: نسخه ابتدایی سند تحول از سال ۱۳۹۹ اجرایی شد و یک سند سه ساله بود. دستگاه قضایی بعنوان یکی از معدود دستگاههای حاکمیتی است که سند اجرایی پایش و برنامه عملیاتی خویش را با برنامه زمان بندی مشخص به شکل کامل و شفاف برای عموم مردم منتشر نموده است. وی اظهار نمود: سند در زمان بندی های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت طراحی شده بود و در سند هم مجریان و همکاران مشخص هستند. کاظمی فرد، اظهار داشت: نسخه قدیم و نسخه جدید سند تحول، یک سند مساله محور است و بر مبنای مأموریت هایی که به دستگاه قضا واگذار شده، طراحی شده است. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، بیان نمود: چالش هایی در انجام مأموریت های دستگاه قضایی وجود داشت که این چالش ها شناسایی و برای هر کدام از چالش ها عواملی مشخص شده است که برای هر کدام از این عوامل هم راهبردهایی برای حل آن چالش پیشنهاد و تعداد زیادی راهکار استخراج شده که می شود همان برنامه عملیاتی که باید در طول سه سال با کمک مجریان و همکاران، در زمان بندی مشخص اجرا شود. وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که سند تحول قضایی چه نسخه قدیمی و چه نسخه جدید به آن پرداخته و بعنوان چاره بسیاری از چالش ها به آن رجوع کرده بحث استفاده از تکنولوژی های جدید است. وقتی که پای چالش ها به میان می آید یکی از روش های حل آنها، راهبردها و راهکارهایی که عرضه می شود بحث تکنولوژی های جدید است که تقریبا در هر دو سند، حدوداً نیمی از راهکارهای سند به استفاده از تکنولوژی های جدید برای حل مشکلات دستگاه قضا پرداخته است. کاظمی فرد اظهار داشت: در سند گذشته ما طیف وسیعی از کارها را انجام دادیم؛ از سال ۹۹ که ایام کرونا بود، مردم عزیزمان برای گرفتن ثنا که همان شناسه قضایی است مجبور بودند به شکل حضوری به مراجع قضایی و یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رجوع کنند، اما از همان ایام با کمک شرکتهای دانش بنیان، این مورد به شکل کاملا غیر حضوری و هوشمند انجام شد و الان حدود ۲ میلیون نفر از هموطنان ما در داخل و خارج از کشور از این مسیر شناسه قضایی ثنا را دریافت کرده و از خدمات قوه قضاییه بهره مند می شوند. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اعلان اینکه دریافت شناسه قضایی ثنا به شکل الکترونیکی و غیرحضوری به انجام می رسد گفت: هم اکنون تقریبا یک سوم از مردم عزیزمان بدون این که احتیاج به رجوع باشد از همین مسیر، ثنای خویش را دریافت می کنند. بسیاری از اشخاصی که شناسه قضایی ثنا را دریافت کرده اند از هم وطنان ما در خارج از کشور هستند که در گذشته این افراد به جهت اینکه بتوانند از خدمات قضایی بهره گیرند مجبور بودند به شکل حضوری مراجعه نمایند که یکی از نکات تحولی این بود که بتوانند به شکل کاملا غیرحضوری و از خارج از کشور این شناسه را دریافت نمایند. وی با اعلان اینکه دریافت شناسه ثنا الزاماً مختص به اشخاصی نیست که در دادگاه ها پرونده داشته باشند، اظهار داشت: شاید فردی پرونده قضایی نداشته باشد، اما امکان دارد مورد شکایت واقع شود که با داشتن شناسه قضایی ثنا، به شکل دریافت پیامک کاملا از این امر آگاه خواهید شد. صدور گواهی عدم سوءپیشینه با میانگین زمانی ۱۳ ساعته در کل کشور
کاظمی فرد بیان داشت: با دریافت شناسه ثنا وارد حیطه دریافت خدمات قوه قضاییه خواهید شد که مهم ترین خدمت آن، بحث ابلاغ الکترونیک قضایی، بحث اطلاع رسانی از روال پرونده ها و بحث گواهی عدم سو پیشینه است که الان گواهی عدم سو پیشینه حدوداً با میانگین زمانی ۱۳ ساعته در کل کشور صادر می شود و حدود ۶۰ درصد از درخواست گواهی های عدم سو پیشینه بدون رجوع حضوری و به شکل کاملا خود کاربری است. ارائه ۳۰ خدمت متنوع در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اضافه کرد: همینطور نوبت دهی برای رفتن به مراجع قضایی، بحث قرارداد الکترونیک وکالت و دعاوی دیوان عدالت اداری از موارد دیگری است که در این سامانه طراحی شده است. حدود ۳۰ خدمت در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی وجود دارد که اشخاص حقیقی می توانند با دریافت شناسه ثنا از امکانات و خدمات موجود در این پنجره واحد بهره گیرند. وی اشاره کرد: سند تحول باعث شد که قوه قضاییه از یک قوه ای که محدود به ساعات اداری و جغرافیای خاص بود خارج و به یک قوه قضاییه ۲۴ ساعته تبدیل گردد که می تواند در سرتاسر پهنه جغرافیایی دنیا، خدمات رسانی کند. ۸۵ درصد جلسات پژوهش از زندانیان به شکل الکترونیک برگزار می شود کاظمی فرد بیان داشت: الان جلسات پژوهش و رسیدگی به پرونده ۸۵ درصد زندانیان در دستگاه قضایی به شکل الکترونیکی است و تنها ۱۵ درصد از زندانیان به شکل فیزیکی از زندان جا به جا می شوند و به مراجع قضایی می روند و انتخاب این روند، بسته به نوع پرونده و نظر قاضی است. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اشاره کرد: این اتفاقات از نتایج اجرای سند تحول پیشین است، اما سند تحول جدید که از آغاز سال جاری ابلاغ گردیده است هم پُر از راهکارهایی است که مقرر است به اجرای عدالت و افزایش رضایتمندی مردم منجر شود. وی در قسمت دیگری از صحبت های خود و در جواب این پرسش که در سند جدید تحول، چه تدبیری برای کاهش ورودی پرونده ها اندیشیده شده است، اظهار داشت: در سند تحول جدید با بهره گیری از تکنولوژی های جدید، راهکارهای مشخصی عرضه شده تا بتوانیم به مردم عزیزمان پیش از این که به دستگاه قضایی رجوع کنند، راهنمایی های مناسب را عرضه دهیم. کاظمی فرد افزود: بعنوان مثال اگر مقرر است فردی شکایت و یا خواسته ای را از راه دستگاه قضایی پیگیری کند احتیاج به راهنمایی دارد که نتیجه کار او چه خواهد شد، چه فرایندی را باید بپیماید و چه مدارکی را نیاز دارد. این مورد در دو وجه کمک خواهد کرد؛ هم این که به فرد راهنمایی خواهد داد که آیا از این مسیر می تواند به جواب خود برسد و در صورتیکه احیاناً اگر از این مسیر به جواب نمی رسد در همان ابتدای قضیه متوجه شود و مسیر را ادامه ندهد و همین این که اگر پرونده فرد به دستگاه قضایی وارد شود اگر مدارک لازم و راهنمایی ها را رعایت کرده باشد کمک خواهد نمود تا پرونده وی سریع تر رسیدگی شود. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اضافه کرد: همینطور یکی دیگر از تکالیفی که وجود دارد بحث مشخص کردن و تعیین نوع خواسته ای است که فرد دارد. این که چه نوع خواسته و شکوائیه ای باید تنظیم شود. این موضوعات در زمان ثبت و قبل از ورود به دستگاه قضا اتفاق خواهد افتاد. وی ادامه داد: بحث استفاده از سکوهای پرکاربرد را داریم؛ این که بتوانیم ثبت شکوائیه محدود به مکانهای خاص و صرفا در پنجره واحد خدمات قضایی نشود و بتوانیم در سکوهای پرکاربرد، ابزارهای مان را عرضه دهیم. تسهیل در عرضه خدمات قضایی با ۶۳ عنوان لایحه در سامانه خود کاربری کاظمی فرد با اعلان اینکه حُسن کار با فناوری ها اینست که بتوانیم بُعد زمان و مکان را برداریم اظهار داشت: در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی، بسیاری از کارهایی که مقرر است توسط مردم صورت گیرد را تلاش می نماییم ساده و آسان کنیم؛ بعنوان مثال یکی از خدماتی که اخیراً درحال توسعه آن هستیم بحث لایحه است. الان که من در خدمت شما هستم شما می توانید حدود ۶۳ عنوان لایحه را به شکل خودکاربری ارسال کنید ضمن آن که برای ارسال لوایح احتیاجی به داشتن دانش حقوقی نیست چونکه همه لوایح به شکل قالب های آماده تهیه شده است که فرد با انتخاب مبحث و پرونده، متن مورد نظر را دریافت خواهد نمود. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در جواب پرسش دیگری بر مبنای این که که اگر شخصی قصد ثبت یک دادخواست را داشته باشد آیا باید الزاماً به دفاتر خدمات قضایی رجوع کند و یا می تواند از راه فضای مجازی یا پنجره واحد خدمات قضایی این کار را شخصاً انجام دهد اظهار داشت: اگر وکیل و یا نماینده حقوقی دستگاه ها باشد، شخص می تواند این کار را انجام دهد و احتیاجی به رجوع ندارد، اما الان، برای اشخاص حقیقی ما در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی، ثبت دادخواست را نداریم و شخص باید به دفاتر خدمات قضایی رجوع کند. وی در رابطه با این که از چه زمانی دیگر احتیاج به رجوع حضوری اشخاص حقیقی به دفاتر خدمات قضایی نیست اظهار داشت: برای انجام این کار باید به یک درگاهی رجوع شود و این درگاه به جهت اینکه بتواند توضیحاتی را به شما عرضه نماید احتیاج به یک دانش حقوقی دارد و در این جا است که بحث هوش مصنوعی به میان می آید که ما الان درحال برگزاری جلساتی با شرکتهای دانش بنیان هستیم به جهت اینکه بتوانیم با بهره گیری از توان این شرکت ها، داده هایی که ما داریم و قوانینی که در داخل مجموعه داده های فضای مجازی وجود دارد، بتوانند سیستم های خویش را آموزش دهند تا در تعامل با فردی که رجوع می کند هم بتوانند او را راهنمایی کنند و پس از راهنمایی مناسب هم اگر قصد شکایت داشت، بتوانند متن شکوائیه را تنظیم کنند و پس از آن بحث ارسال می شود که در حیطه خدمات غیرحضوری قرار می گیرد که این هم تکلیف دیگری است که هم در برنامه هفتم و هم در سند تحول قضایی مکلف به انجام آن هستیم. کاظمی فرد اظهار داشت: یعنی این مجموعه و بسته ای که این جا دادیم سبب می شود که مردم ما بتوانند بعد از دریافت راهنمایی های مناسب، در صورتیکه بخواهند شکایت خویش را تنظیم کنند به شکل غیرحضوری بتوانند کار خود در فضای مجازی انجام دهند. وی ادامه داد: امید داریم که نسخه های اولیه اظهارنامه را بتوانیم حدوداً برای اوایل زمستان به اجرایی شدن برسانیم، با یک خدمت اولیه شروع می نماییم و به تدریج سبد خدمات را گسترش خواهیم تا خدمات کاملا غیر حضوری شود ضمن آن که امکان دریافت راهنمایی های هوشمند را هم خواهیم داشت. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اعلان اینکه آن چه حائز اهمیت می باشد، شکل گیری زیست بومی است که باید صورت گیرد، اظهار داشت: الان کارهای اولیه این کار با همکاری شرکتهای دانش بنیان در هر دو حوزه ی بحث راهنمایی هوشمند و بحث خدمات غیرحضوری انجام شده و درحال شکل دادن به زیرساخت های لازم هستیم. این اقدام یکی از کارهایی است که می تواند تحول زیادی را در بحث مراجعین و عرضه راهنمایی ها و از سوی دیگر بحث کاهش ورودی ها با عرضه راهنمایی مناسب به همراه داشته باشد. کاظمی فرد در جواب این که به شکل قطعی و نه به شکل آزمایشی، مردم چه زمانی می توانند دادخواست خویش را ثبت کنند اظهار داشت: مطابق برنامه هفتم پیشرفت ما مکلف است که ظرف سال اول برنامه، این کار را انجام دهیم. وی با اعلان اینکه احراز هویت ما با کمک هشت شرکت دانش بنیان است صورت می گیرد اظهار داشت: به دنبال این هستیم که با کمک سکوهای پرکاربرد خدمات غیرحضوری انجام دهیم و در بحث راهنمایی هوشمند و پذیرش پرونده با بهره گیری از شرکتهای دانش بنیان که در حوزه هوشمندسازی و هوش مصنوعی کار می کنند ان شا الله بتوانیم با کمک این دو زیست بوم این کار را شکل دهیم. کاهش زمان استعلام اموال و دارایی ها از ۴۰۰ روز به ۴ دقیقه رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در قسمت دیگری از اظهاراتش در ارتباط با مبحث فرایند طولانی استعلامات در دادگستری ها و این که چه تدابیری برای این مورد اندیشیده شده اظهار داشت: این مورد هم در سند قبلی وجود داشت هم در سند جدید، پیگیر هستیم که این مورد را تکمیل نماییم. در بحث استعلامات قضایی یکی از مهم ترین استعلامات، بحث شناسایی اموال است. در مرحله اجرای احکام شما نیازمند این می شوید که اموال شخص محکوم ضد را شناسایی کنید. در گذشته به طور متوسط حدود ۴۰۰ روز طول می کشید که این کار شناسایی و مسدودی صورت بگیرد. این در حالیست که الان قاضی با یک دکمه تمامی اموال در بانک، بورس، املاک و پلاک انتظامی را شناسایی می کند و با دکمه بعدی ملک و بانک را در همان زمان می بندد. هم اکنون این کار کاملا به شکل برخط است و سال قبل حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده از این مسیر انجام و تعیین تکلیف شده اند. وی اشاره کرد: قاضی این اختیار را دارد که بعد از انجام استعلام بتواند فورا توقیف را انجام دهد و منعی برای توقیف وجود ندارد. در حال افزایش گستره توقیف اموال هستیم کاظمی فرد در جواب این پرسش که آیا تغییر و پیشرفتی برای این روند اتفاق افتاده است یا خیر، اظهار داشت: اتفاقاتی که مقرر است بیفتد اینست که اموال جدید به آن اضافه شود؛ بعنوان مثال بحث طلا، طلایی که در بانک نگه داشته می شود، بحث سیمکارت و خیلی اموال دیگر که امکان دارد اشخاص داشته باشند و از آن استفاده می نمایند. هم درحال گستره توقیف اموال هستیم و هم درحال برخط کردن توقیف ها هستیم. الان در دو موردِ مسدودی حساب و توقیف ملک برخط شکل می گیرد و بورس و پلاک انتظامی به شکل غیربرخط است که این دو مورد را هم برخط خواهیم کرد. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه خاطرنشان کرد: به واسطه طرح ها و قوانینی که ایجاد می شود، بانکهای جدید ایجاد خواهد شد که می تواند در شناسایی اموال به ما کمک نماید و مشخصاً جزو اهدافی می شود که ما بتوانیم بر مبنای سند تحول قضایی به دایره شناسایی اموال و دایره توقیف اموال اضافه نماییم. سامانه اطلاعات مؤثر اشخاص، راهکاری برای شناسایی شهود حرفه ای وی در مورد پدیده شهود حرفه ای هم بیان داشت: بعضی از افراد هستند که با حضور خود تلاش می کنند، مراحل رسیدگی را از مسیر عدالت خارج کنند که ما به این ها اشخاص حرفه ای می گوئیم. سامانه ای به نام سامانه اطلاعات مؤثر اشخاص داریم یعنی بر مبنای حضور شخص در دستگاه قضایی آمدیم و یک بانکی را تشکیل دادیم که می تواند شاهد باشد، ضامن باشد، کفیل باشد و می تواند بحث مجرم حرفه ای، سابقه دار و خطرناک باشد. وضعیت های مختلفی که یک شخص در پرونده های مختلف دارد را در این سامانه شناسایی می نماییم و در مراحل مختلف رسیدگی به اشخاص، این ها را اخطار می دهیم. کاظمی فرد اظهار داشت: اگر احیاناً شما در جاهای مختلفی بعنوان شاهد ثبت شده باشید، اگر بیشتر از سه بار در یک سال شهادت بدهید بعنوان شخص مشکوک به قاضی معرفی می شوید و یا توسط نهادهای نظارتی درون دستگاه قضایی در سامانه معرفی شده باشید به شخص قاضی بعنوان شخص شاهد حرفه ای معرفی می شوید بنابراین قاضی امکان سابقه یابی شما را در لحظه دارد. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تصریح داشت: این مورد تنها در ارتباط با سِمَتِ شاهد نیست بلکه برای سمت هایی، چون کفیل و کار چاق کن هم وجود دارد. بحث خواستار حرفه ای و شاکی حرفه ای هم همچون موردی هستند که درحال اضافه کردن آنها به این موارد هستیم. در سامانه اطلاعات مؤثر اشخاص، ما فقط اطلاعات را در اختیار شخص تصمیم گیرنده قرار می دهیم و اینجا به معنای منع خاصی نیست. اطلاعات فقط برای شخص تصمیم گیر است که بتواند با اطلاعات دقیق بر مبنای گذشته آن فرد، تصمیم گیری دقیق داشته باشد که احیاناً آن شخص نتواند آن پرونده را به شکل حرفه ای از مسیر خود خارج کند. وی ادامه داد: الان مبحث شاهد کاملا در راه قرار گرفته و کاملا امکان مدیریت توسط قاضی وجود دارد. من فکر می کنم این سامانه حدوداً سه سال است که کار می کند. زمانیکه سامانه افتتاح شد اگر اشتباه نکنم برای نخستین شناسایی مات حدوداً هشت هزار و پانصد نفر شاهد حرفه ای را شناسایی کرد و هم اکنون که در خدمتتان هستم این عدد حدوداً به پنج هزار نفر رسیده و با اقدامات پیشگیرانه ای که داریم رو به کاهش است. باید بتوانیم متنوع سازی وثایق را تا سال آینده اجرایی کنیم کاظمی فرد در مورد بحث وثیقه ای که امکان دارد در فرایند رسیدگی به پرونده افراد مورد نیاز واقع شود و ایجاد تنوع در وثیقه ها هم اذعان داشت: اگر اشتباه نکنم ما باید بتوانیم تا سال بعد، متنوع سازی وثایق را انجام دهیم. شناسایی اموال یکی از فازهایی بوده که به این مورد خیلی کمک می نماید، اما بحث اعتبارسنجی وثایق و فرایندی که باید برای وثیقه گذاری صورت گیرد باید صورت گیرد. بعضی از اموالی که می تواند خیلی مؤثرتر باشد را به این سبد وثایق اضافه خواهیم کرد. سند تحول جدید به این مورد به خوبی پرداخته است و برای ما هم تکالیفی دارد که زیرساخت های خوبی هم فراهم گشته است که ان شا الله بتوانیم بزودی این تکالیف را در سال آینده اجرایی نماییم و فرایند وثیقه گذاری و اعتبارسنجی آنرا بتوانیم بر خط و در همان لحظه انجام دهیم. هزینه ادعای کذب اعسار را افزایش خواهیم داد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مورد مبحث اعسار در سند تحول هم گفت: در مورد اعسار، سند تحول در دو وجه ورود کرده است. یکی بحث کسانی است که ادعای کذب دارند یعنی می گویند که هزینه دادرسی را ندارند و یا در بحث محکومیت مالی که وجود دارد ادعای اعسار دارند و اشاره میکنند که توانایی پرداخت ندارند. یکی از راهکارهایی که در سند تحول وجود دارد اینست هزینه این ادعاهای کذب را بالا ببریم. وی با طرح این سوال که چطور می شود هزینه ادعای کذب را بالا برد اظهار داشت: به این صورت خواهد بود کسی که به ما ادعای اعسار می کند و می گوید توانایی پرداخت را ندارم، همین ادعا را ما به نهادهای اعتبارسنجی کشور اعلام می نماییم. یعنی به بانک مرکزی اعلام می نماییم که شخصی به ما مراجعه نموده و در پرونده ای به این مبلغ ادعا کرده که هزینه دادرسی یا محکوم به را ندارم. این کار هم اکنون در حال انجام می باشد و اگر اشتباه نکنم حدود ده میلیون استعلام را از بانک مرکزی برای سامانه سجل محکومیت های مالی داشتیم که یکی از موارد آن اعسار است. شخصی که ادعای اعسار می کند و بعد به بانک مرکزی رجوع می کند در سامانه های اعتبارسنجی بانک مرکزی، بحث اعتبارسنجی و در واقع رده های اعتبارسنجی اش به احتمال زیاد پایین تر خواهد بود. ضمن آن که در مورد ادعای ورشکستگی هم همین بحث مطرح است. کاظمی فرد در جواب این که آیا شما تنها از بانک مرکزی استعلام می کنید و یا جاهای دیگری هم هست گفت: خیر، بانک مرکزی از ما استعلام می کند یعنی بانک مرکزی از ما استعلام می کند که یک شخص اگر به آنجا رجوع می کند چه نوع محکومیت مالی دارد که یکی از مواردی که ما اعلام می نماییم دو بحث اعسار و ورشکستگی است. راه اندازی سامانه اعتبار معاملاتی در سکوهای پُرکاربرد و پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی وی ادامه داد: جای دیگری که این موارد را اعلام خواهیم کرد در سامانه اعتبار معاملاتی است که این را برای عموم مردم منتشر کردیم که الان در سکوهای پُر کاربرد و در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی وجود دارد. هم اکنون در سکوهای پرکاربرد، بحث سامانه اعتبار معاملاتی را راه اندازی کردیم که دو نفر طرف یک معامله با کسب اجازه می توانند از سوابق محکومیت های مالی یکدیگر آگاه شوند، در آنجا اعتبارسنجی صورت خواهد گرفت و اخطار داده می شود که آیا معامله صورت گرفته دارای خطر است یا خیر.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب