سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاك كشور:
65 هزار مشاور املاک به سکوی کاتب وصل شده اند
به گزارش علم عدل، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: از ۱۴۷ هزار مشاور دارای پروانه کسب معتبر، تابحال بیشتر از ۶۵ هزار مشاور املاک به سکوی کاتب وصل شده اند و توانستند در آن پیش نویس وارد کنند.
به گزارش علم عدل به نقل از ایسنا، صفدر کشاورز در نشست خبری امروز با مبحث عرضه آخرین تحولات سازمان ثبت در حوزه قانون اجبار به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، اجرای قانون جامع حدنگاری و خدمات الکترونیک ثبتی، اظهار داشت: برای اجرای قانون اجبار به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، ۱۴ آئین نامه باید تهیه و ابلاغ می شد که ۶ آئین نامه به تصویب رئیس قوه قضاییه می رسد و ۸ آئین نامه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. در این ارتباط آئین نامه مبحث ماده ۳ که حدودا یکی از مهم ترین آئین نامه ها و نحو اتصال مشاوران املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد است در ۲۱ مهر ماه تصویب و ابلاغ گردید.
معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: همینطور آئین نامه ماده ۷ قانون مذکور که نحوه وصول درآمدهای عمومی است، در هیئت وزیران درحال رسیدگی است.
کشاورز اظهار داشت: در مورد اتصال مشاوران املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد، از ۱۴۷ هزار مشاور دارای پروانه کسب معتبر، تابحال بیشتر از ۶۵ هزار مشاور املاک به سکوی کاتب وصل شده اند و توانستند در آن پیش نویس وارد کنند. همینطور از ۱۵ مردادماه تابحال ۲۰۵ هزار پیش نویس توسط این مشاوران تهیه و اقدام شده است.
وی اظهار داشت: مجموع خدماتی که به شکل الکترونیکی به مردم از جانب سازمان ثبت عرضه می شد، در ۸ ماهه سال قبل ۵۶ میلیون خدمت بوده است که در ۸ ماهه سال جاری عرضه خدمات الکترونیکی به مردم به ۱۰۷ میلیون رسیده و رشد ۹۳ درصدی داشته است.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جواب سوالی در رابطه با اجرای اسناد اظهار داشت: یکی از اشکالات در این خصوص، عدم الکترونیکی بودن پرونده های اجرایی بود که این مشکل از سنوات گذشته توسط سازمان ثبت مورد پیگیری قرار|گرفت و سامانه جامع اجرا افتتاح شد و تشکیل و پیگیری پرونده در این سامانه صورت می گیرد. هم اکنون تشکیل پرونده الکترونیکی در دفاتر اسناد صورت می گیرد.
وی در رابطه با عرضه آمار در ارتباط با تخلفات سردفتران امسال اظهار داشت: آماری در این خصوص ندارم. به صورت کلی بررسی تخلف سردفتران در دادسرا و دادگاه انتظامی سردفتران رسیدگی می شود. پس از اینکه به شکل موردی و دوره ای از عملکرد دفترخانه ای بازدید و تخلفی مشاهده شد، گزارش ارسالی به دادستان انتظامی سردفتران ارسال می شود و اگر تخلف باشد کیفرخواست صادر و به سردفتر ابلاغ می شود و پس از دفاعیات سردفتر در دادگاه پرونده تعیین تکلیف می شود. این فرآیند نیمه مکانیزه صورت می گیرد و صورت جلسات دستی است و رسیدگی و صدور کیفرخواست الکترونیکی است و درصددیم که به شکل تمام الکترونیکی صورت گیرد.
وی در رابطه با اقدامات سازمان ثبت برای پیشگیری از شرکتهای صوری و کاغذی اظهار داشت: یکی از نگاه ها این باید باشد اگر شرکتی تاسیس می شود فعال باشد و صوری یا کاغذی نباشد. سازمان ثبت با کمک وزارت اقتصاد در سنوات گذشته اقداماتی را برای شناسایی شرکتهای صوری انجام داده است. اگر شرکتی ظرف ۵ سال تراز مالی اش را اعلام نمی کرد آن را تعلیق می کردیم.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: ۸۰۰ هزار شرکت را بعنوان شرکت صوری شناسایی و اعلام کردیم و آنها غیرفعال شدند و این شرکت ها برای فعال شدن باید تصفیه مالیاتی را به ما عرضه کنند. البته بعضی از شرکتها رجوع کردند و بعد از صحبت تعلیق شان رفع شد ولی برخی از این شرکت ها هنوز رجوع نکردند.
وی اظهار داشت: بعضی از شرکتها برای مقطعی تشکیل شده و رها شده اند. شرکتهایی که جدید تشکیل می شوند، برای ساز و کارشان باید با وزارت اقتصاد و دارایی هماهنگ تر باشند چونکه مطابق قانون سازمان ثبت فقط مرجع ثبت و تاسیس است و مراجعی که مجوز می دهند باید نقش و تکلیفش خودشان را بیشتر عمل کنند تا از ایجاد شرکتهای صوری و کاغذی جلوگیری شود.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جواب سوال ایسنا در رابطه با اقدامات سازمان ثبت برای بحث حق ثبت مهریه اظهار داشت: از سنوات گذشته اجبار ثبت رسمی وقایع ازدواج از حق ثبت مهریه معاف بوده است و هم اکنون هم معاف است و برای مهریه ای که تعیین می شود، هزینه ای نباید پرداخت گردد. سازمان ثبت در این خصوص برنامه ای ندارد.
وی اظهار داشت: مطلبی که به تازگی مطرح شده از جانب یکی از نمایندگان مجلس بوده که باید حق ثبت مهریه تعیین شود ولی سازمان ثبت برنامه ای برای تعیین حق ثبت مهریه ندارد و در دستور کار سازمان ثبت نیست.
کشاورز در جواب سوالی در رابطه با رتبه بندی دفاتر اظهار داشت: بحث رتبه بندی دفاتر برای اینست که مردم در جریان باشند که دفاتر در شاخص رضایت مندی در چه درجه ای قرار دارند. اگر دفتری اخلاق مدار و قانونمند است و پرونده انتظامی ندارد در صورت این که می خواهد از سهمیه جابجایی استفاده نماید در اولویت باشد و برعکس. این شاخصها زمانی مشخص می شود که نظام رتبه بندی دفترخانه ها تعیین شود که این شاخصهای تهیه شده و در صورت ابلاغ، اجرا و پیگیری خواهد شد.
وی اظهار داشت: در مورد تنطیم اسناد رسمی در اجرای قانون اجبار به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول راهکاری که قانونگذار برای تنطیم سند رسمی پیشبینی کرده، از سه مسیر دفاتر اسناد رسمی، مشاورین املاک و خودکاربری ها است. از تیرماه که قانون لازم الاجرا شد، بحث تنطیم سند قراردادهای خصوصی در دفاتر اسناد رسمی برای مردم مهیا شد و تا کنون قریب به ۸ هزار قرارداد از این طریق برای مردم تنظیم شده است.
وی اظهار داشت: شرایط برای اجرای ماده ۳ قانون مذکور که نحوه ارسال پیش نویس مشاورین به دفاتر اسناد فراهم گشته است و ۴۴ درصد مشاورین دارای پروانه معتبر به سامانه متصل شده اند.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار نمود: در بحث خودکاربری ها که مبحث تبصره ۲ ماده ۳ قانون اجبار به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول است باید اظهار داشت که این تبصره در رابطه با قراردادهای یکسان است که خود قانونگذار تعریف کرده سازمان ثبت اسناد یک سال پس از ابلاغ قانون، شرایط تنظیم قرارداد در چارچوب قرادادهای تیپ یکسان را باید فراهم بیاورد. سازمان ثبت اسناد منتظر نماند و در ایام ۱۶ و ۱۷ مهرماه پیش نویس چند قرارداد ثابت را تهیه کرد که برای اعلام نظر به قوه قضاییه ارسال کرد. در نهایت در ۳۰ آبان یک نمونه بعنوان قرارداد فروش آپارتمان با کاربری مسکونی تهیه و تأیید و ابلاغ گردید که پس از آزمایش در کلیه دفاتر و پلت فرم ها اجرا می گردد.
کشاورز در رابطه با اجرای قانون جامع حدنگار، اظهار داشت: ۸۸ درصد از مجموع ۱۶۴ میلیون هکتار اراضی کشور حدنگاری شده است اما به شکل یکسان در زمینه های ۴ گانه ملی، زراعی، روستایی و شهری نیست. در مورد اراضی ملی ۹۹ درصد عرصه حدنگاری و اسناد مالکیت آن صادر گردیده است. در اراضی کشاورزی میزان حدنگاری ۷۴ درصد است. در اراضی شهری و روستایی هم مشکل خاصی وجود ندارد، فقط تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگی است که روند تبدیل اسناد باید تسریع داده شود.
وی اضافه کرد: صدور اسناد مالکیت در ۸ ماهه اول سال قبل ۲ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۱۱۲ جلد و ۸ ماهه سال جاری ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار جلد بوده که رشد ۳ درصدی داشته است.
وی افزود: همینطور در تشکیل پرونده های اجرایی در ۸ ماهه اول سال قبل ۲۲۳ هزار و ۲۶۲ پرونده اجرایی تشکیل شد ولی سال جاری بیشتر از ۲۵۷ هزار پرونده اجرایی تشکیل شده است. در ثبت شرکت ها هم افزایش ۱۵ درصدی را داشتیم. در تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی هم در ۸ ماهه نخست سال قبل ۱۱ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۳۵۱ سند تنطیم شده که در ۸ ماهه نخست سال جاری به ۱۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۵۳ سند افزایش پیدا کرده و شامل رشد ۷ درصدی است.
وی اضافه کرد: در رابطه با درآمد وصولی هم سازمان ثبت اسناد نسبت به سال قبل با رشد مواجه بوده است. در ۸ ماهه اول سال قبل ۶.۴ همت و در ۸ ماهه اول سال جاری ۷.۳ همت درآمد وصولی سازمان ثبت داشته است.
کشاورز در جواب سوالی در رابطه با این که چرا معاملات اموال غیرمنقول باید در سامانه کاتب صورت بگیرد و چه تعداد سند در سامانه کاتب به ثبت رسیده است؟ اظهار داشت: با عنایت به قانون اجبار به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، سازمان ثبت اسناد باید تا یک سال بعد از ابلاغ قانون سامانه برای ثبت نقل و انتقال راه اندازی کند که مبحث ماده ۱۰ قانون مذکور است و مردم می توانند در آن سامانه به شکل رسمی و عادی نقل و انتقال انجام دهند. سازمان ثبت با عنایت به تکلیفی که در رابطه با ماده ۱۰ این قانون دارد، سامانه کاتب را راه اندازی کرده که مقدمه سامانه موصوف ماده ۱۰ و سامانه ثبت ادعاها در مورد املاک دارای اسناد عادی است.
کشاورز اضافه کرد: سازمان ثبت اسناد این شرایط را بوجود آورده تا افراد با رفتن به سامانه کاتب در جایی که دارای سند مالکیت دفترچه ای یا حدنگارند، با دو استعلام اصالت سند و احراز هویت، قرادادهای خویش را ثبت کنند. ضمن این که سایر سامانه ها مثل سامانه خودنویس یا املاک و مستغلات همچنان به تکالیف خودشان عمل می کنند.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: آخرین آماری که در مورد عملکرد سامانه کاتب دارم، قریب ۲۴۵ هزار قراردادی است که در سامانه کاتب تنطیم شده است.
منبع: علم عدل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب