در سوگ پروفسور بونو رهیافته ای كه در غرب درخشید

در سوگ پروفسور بونو رهیافته ای كه در غرب درخشید علم عدل: پروفسور یحی بونو یكی از مفاخر شیعه و رهیافته ای از فرانسه، ساعاتی قبل در ساحل عاج، بر أثر سانحه ای تأثر آور، بدرود حیات گفت.


كریستیان بونو، یحیی علوی یا یحیی بونو در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر فرایبورگ آلمان در خانواده ای مسیحی و كاتولیك، دیده به جهان گشود. سپس به استراسبورگ وآنگاه به فرانسه هجرت نمود. میل به آشنایی با ادیان شرقی در وجود او از نوجوانی وجود داشت. و بدین جهت به مطالعه آثار موجود در این زمینه و به سفرهای گوناگون به اسپانیا، مراكش، ایتالیا، بلژیك، هلند، آلمان و… پرداخت. وی با آثار (رنه گنون ) فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا كرد و تحت تأثیر آثار او قرار گرفته ودر سال ۱۹۷۹ میلادی به دین اسلام درآمد. بعد از آن در رشته زبان و ادبیات عرب و اسلام شناسی به تحصیل پرداخت و آنجا بود كه در دانشگاه با آثار هانری كربن كه عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد. او تحت راهنمایی های احمد حمپاته – عارف آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه – مذهب شیعه را انتخاب نموده و نام خودرا به یحیی علوی تغییر داد.

بونو در سال ۱۹۸۷ مدرك پروفسور اگرژه را ستاندن نمود و در سال ۱۹۹۵ از رساله دكتری خود تحت عنوان الهیات در آثار فلسفی و عرفانی (روح الله خمینی) در دانشگاه سوربون دفاع كرد كه در سال ۱۹۹۹ بعنوان پژوهش سال انتخاب گردید. وی برای تدوین رساله خود از سال ۱۹۹۱ به ایران آمد و مدت هفت سال از جلسات سید جلال الدین آشتیانی در مشهد، در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی استفاده برد. وی ۱۵ سال در مشهد سكنی گزید. وی به تألیف، ترجمه و تفسیر قرآن كریم به زبان فرانسوی پرداخت. مؤسسة فرهنگی ترجمان وحی (مركز ترجمة قرآن مجید به زبانهای خارجی) در قم در سال ۲۰۰۰میلادی ترجمه قرآن وی را منتشر ساخت. از خاصیت های این ترجمه این است كه ترجمه معنایی روان به همراه تفسیر مختصر به ضمیمه لغت نامه الفاظ قرآن است. وی با آثار (رنه گنون )فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا كرد. تحت تأثیرآثار اوسال ۱۹۷۹ به دین اسلام مشرف شد. بعد از آن در رشته زبان و ادبیات عرب و اسلام شناسی به تحصیل پرداخت آنجا بود كه در دانشگاه با آثار هانری كربن كه عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد با راهنمایی های احمد حمپاته– عارف آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه به مذهب شیعه مشرف شد و نام خودرا یحیی علوی نهاد. بونو سال ۱۹۸۷ مدرك پروفسور اگرژه را ستاندن نمود. رساله دكتری«الهیات درآثار فلسفی و عرفانی امام خمینی»او در دانشگاه سوربون بعنوان پژوهش سال انتخاب گردید. وی برای تدوین رساله خود ازسال ۱۹۹۱به ایران آمد و مدت هفت سال ازمحضرمرحوم آیت الله آشتیانی درمشهد، در زمینه فلسفه وعرفان اسلامی كسب فیض نمود. اشتیاق قلبی بونو به امام رضا (علیه السلام) به اندازه ای بود كه ۱۵ سال در مشهد سكونت اختیار نمود. با وجودی كه توانست بهترین تز دكترای خودرا در فرانسه دریافت كند، لیكن به سبب مسلمانی، از تدریس در دانشگاه محروم شد.

ازجمله تالیفات این دانشمند مسلمان فرانسوی بونو؛ تصوف وعرفان اسلامی به فرانسه، امام خمینی عارف ناشناخته قرن بیستم به زبان فرانسه، وصیتنامه امام خمینی(با مقدمه وحواشی)به فرانسه، آیین انقلاب اسلامی (منتخبی ازآثاروبیانات امام خمینی) به فرانسه، مبارزه با نفس یا جهاد اكبر اثر امام خمینی به فرانسه است. پروفسور بونو علاوه بر زبانهای گوناگون، به زبان فارسی تسلط خوبی داشت. خود در باره رهیافتگی خویش چنین إظهار داشته است:
ازنوجوانی همواره درجست وجوی معنویت بودم؛ ابتدا به مسیحیت روی آوردم ولی چیزی كه مرا راضی كند، نیافتم؛ وجود یك سری تناقضات میان روحیه انجیل و رفتارمردم مسیحی كلیساهای مسیحی خصوصا كلیسای كاتولیك، مرا ازاین دین دورمی كرد. به سبب نیافتن مطلوب خود درمسیحیت ازآن كاملا روی برگردان شده و به حركت هیپی گرویدم. طرفداران این حركت افرادی بودند كه با پشت كردن به تمدن غرب مدرن، دنبال یك گمشده می گشتند. بعد ازمطالعه كتاب های ( گنون ) تصمیم گرفتم یك دوره كامل زبان عربی یاد بگیرم، بنا بر این راهی تونس شدم بعد ازآموزش، به فرانسه بازگشتم و درجنوب فرانسه در رشته زبان عربی پیش دانشگاهی ثبت نام كردم.
دروس فشرده ای را كه در كشورتونس خوانده بودم معادل سال اول محاسبه شد پس بلافاصله به سال دوم رفتم در تونس می گفتم مسلمان هستم اما شهادتین نگفته بودم. حتی نمازهم نمی خواندم ! فقط به خدا و پیامبراسلام اعتقاد داشتم.

در دانشگاه فرانسه با مسلمانان شمال آفریقا كه در دانشگاه بودند آشنا شدم.آنها از من پرسیدند نماز بلدی؟ گفتم نه، گفتند بیا با ما نمازبخوان بعد ازآن در دسامبر ۱۹۷۸شهادتین گفتم، نمازخواندم و شرعیاتم رایاد گرفتم ولی از تفاوت تشیع و تسنن هیچ اطلاعی نداشتم !حتی انقلاب ایران را بعنوان انقلاب اسلامی نه انقلاب شیعی می شناختم.

به تدریج دریافتم ادیان مختلف اصالت ندارند تنها یك دین است كه اصالت دارد آن هم اسلام شیعی است و ادیان دیگر از این دین خودرا نشأت گرفته اند دین یكی است چون خدا یكی است و تنها هدف آن انسان شدن است.
در این هنگام بود كه با عنایت به مطالبی كه از (هانری كربن )خوانده بودم، اعتقادم به شیعه راسخ تر شد و شیعه شدم. مواظب بودم دردانشگاه بعنوان شیعه شناخته نشوم چون حساسیت وجود داشت البته این را هم بگویم كه شیعه شدن مهم نیست چون می تواند به هر علت سطحی اتفاق بیافتد مثلا یك احساس یا اتفاق یا ازطریق والدین و … اما معتقدم بحث مهم، شیعه ماندن است كه این یك نگاه ثبت شده عاشقانه است.

هر روز درفرانسه زنان ومردان با داشتن فرهنگ غربی و مذهب مسیحی آزادانه به اسلام می گرایند و درمیان توده های عظیمی كه هر روز درمساجد گرد هم می آیند هركس می تواند شاهد حضور تعداد زیادی از مردم باشد كه درصفوف مرتب، نماز می خوانند و ازهمه مهم تر این كه هر روزه تعداد قابل ملاحظه ای از فرانسویان به دفتری كه درمسجد بزرگ پاریس دایر شده روی می آورند وبا گفتن جملات« لا اله الا الله » و«محمدا رسول الله »مسلمان می شوند و هر روز، نو مسلمانان تحت تعالیم قرآن قرار می گیرند. فارغ از این كه این نو گروندگان بعد از اسلام آوردن به سبب محیطی كه درآن قرار دارند به مذهب بر حق شیعه می گروند ویا غیر آن، مهم این است كه هر روزه گرایش و آگاهی به كامل بودن دین اسلام بیشتر می شود. می توان گفت تا به امروز هیچ گاه دنیای غرب خصوصاً فرانسه تا این اندازه صحنه گرایش به اسلام نبوده است. زنان نومسلمان فرانسوی در راه جست و جوی پاكی، اخلاص و اجرای كامل دستورات قرآن، از لحاظ روحی و روانی پای بند آرمان اسلام شده اند و از فساد رایج درغرب به كلی روی گردان به نظر می رسند، به طورمتوسط روزانه ده نفر درپاریس به اسلام می گروند وتاكنون حداقل ۴۰۰ هزارنفر درفرانسه مسلمان شده اند.

ازجمله علل شیفتگی فرانسویان به اسلام، گرایش به یك جست وجوی اخلاقی در مقابل زوال ارزش های غربی است؛ برای اینكه اسلام به زندگی روزمره یك مفهوم مقدس می بخشد وهمچون چراغ راهنمایی، جلوه گری می كند.

پروفسور بونو یا همان رهیافته مستبصری كه نام خودرا به یحیی علوی تغییر داده بود، در برنامه های برون مرزی صدا و سیما، بعنوان مبلغ مذهبی، مباحث دینی را ارائه می كرد. وی در این برنامه ها، ترجمه دعا ها و مباحث تفسیری و... به زبان فرانسوی را ارائه می داد.

وی سالها به كشورهای گوناگون اروپایی وإفریقایی وسرزمینهای تشنه حقً سفر كرده، وبدون سر وصدا، به تبلیغ وبه گفته خویش، به زدودن نقاب جهل وسیراب كردن تشنه گان از اقیانوس اسلام وشیعه می پرداخت.

او معتقد بود كه باید بتوانیم حجابی كه بر چهره ی اسلام در رسانه های غربی كشیده شده است را بزداییم و سیمای ناب آنرا عرضه نماییم. والحقً كه در این راستا از آنجائیكه پاكی وخلوص واعتقاد در سلولهای این شخصیت، موج می زد ! سخنش با كردار وپندار واندیشه اش، از او چهره ای را بوجود آورده بود كه حضورش در هر مكان وپهنه، تاثیر بسزایی را می گذاشت ! وتشنه گان را تشنه تر، وپویندگان را پوینده تر ورهگمشدگاه را، رهیافته تر، وجویندگان اسلام راستین را به شاهراه آن، یعنی معارف دوده علیهم السلام، راهنمایی وهدایت می نمود.

با او سه بار در مشهد وقم، دیدار كرده بودم وپس از هر ملاقات، احساس ویژه ای را از خلجان عشق وروح او به شیعه وامامان ع، می نمودم. آشكار تر بگویم كه حسً خمودی و.. در خود ونظائر خود به من دست می داد كه او چه كرده ومی كند! ومن چه؟! او همچون شمعی در این محافل، می سوخت كه از شعاع سوختنش، رهیافتگان فراوانی، گام به شاهراه روشنایی نهادند!

پرفسور بونو دعوت حق را لبیك گفت و به دیار باقی شتافت ! امًا هزار أفسوس بلكه هزاران أفسوس، كه كمتر همچون رهیافتگانی قدرتمند ومخلص و در اندیشه واعتقاد، راسخ در بین ما وجود دارند كه بی نام ونشان ودر سكوت، مشعلی فروزان از معارف دوده را در دست گرفته وبا قدرت بیان وتسلًط بر زبانهای گوناگون، چنین راه را بر تشنگان وجویندگان حقً وحقیقت، هموار سازند.

یاد وراهش گرامی باد وتلاش های چندین دهه او، كه حاصلش، صدها رهیافته آشكار وپنهان بود، بدرقه راهش باد!

با دلی سوزناك از این رخداد دلخراش ! بعد از قرائت سوره فاتحه، زمزمه می كنیم:
إنًا لله وإنًا الیه راجعون
گوارا باد بر تو چنین زندگی وسپس پروازی شهادت گونه ! تهران- بامدادان پنجم شهریور ۱۳۹۸

* پزشك و عضو فرهنگستان علوم پزشكی ایران



منبع:

1398/06/10
13:30:56
5.0 / 5
4955
تگهای خبر: اسلامی , پزشك , پیامبر , ثبت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
حقوق و وكالت، مشاوره حقوقی آنلاین و خدمات وكالتی
alameadl.ir - حقوق مادی و معنوی سایت علم عدل محفوظ است

علم عدل - وکالت و حقوق علم عدل

حقوق و وکالت